Management of CO2 from Tourism Vehicles in Doi Inthanon National Park

this research has three objectives, the first objective is to study the amount of vehicles and the ways that the tourists are using to travel. The second objective is to study the average of the Carbondioxide (CO2) from the tourists’ vehicles. Finally, it is to find out the way to decrease CO2 emission that produced by the tourists’ vehicles in Doi Intnon National Park. These objectives are focusing on the tourists who are not stay over night. The methodology of this research is using the questionaires to collect the information; asking the tourists about the vehicles they use during the weekend (Saturday and Sunday). After that CO2 calculation will be then compared with CO2 emission per gallon of fuel. The results revealed that the vehicles has total 6,689 vehicles. It can be divided to four kinds of the tourists’ vehicles. The percentage of vehicles has been calculated, there are; van is 33.95%, car is 30.27%, pickup is 22.55% and multi-purpose pickup is 13.23%. Most of the tourists are traveling to the top of Doi Inthanon, it is totally 6,141 of vehicles and the percentage is  91.81%. According to the research, the results of the vehicles from the one day trip tourists shown that the van is released CO2 emission the most and car is released minimal amouth of CO2 emission.The vehicles of one day trip tourist in Doi Inthanon National Park releases the average CO2 emission 4,423.93 kg CO2 per day. And if all the tourists use the service vehicles which are;

1) Doi Inthanon’s van. 2) Doi Inthanon’s van 50% and Doi Inthanon’s pickup 50%. 3) Doi Inthanon’s pickup. They will release the CO2 emission in average per day 2,407.34 kg CO2/day, 2,440.71 kg CO2/day and 2,474.08 kg CO2/day consecutively. From above, it can be seen that CO2 emission is decreased. It can be calculated in percentage as follow 45.58%, 44.83%, and 44.08% respectively.

Keywords: CO2 from Tourism Vehicles, Doi Inthanon National Park

Download Full Version (735 kb)

 

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปริมาณยานพาหนะและเส้นทางในการเดินทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวไม่พักค้าง ปริมาณคาร์บอนไดออกไซด์เฉลี่ยจากยานพาหนะที่ใช้ในการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวไม่พักค้าง และแนวทางในการลดปริมาณคาร์บอนไดออกไซด์ที่เกิดจากยานพาหนะในการท่องเที่ยวในอุทยานแห่งชาติดอยอินทนนท์ โดยเก็บข้อมูลโดยการสอบถามนักท่องเที่ยวเกี่ยวกับยานพาหนะที่นักท่องเที่ยวใช้ในการเดินทางท่องเที่ยว ในช่วงวันเสาร์-อาทิตย์ และคำนวณหาปริมาณคาร์บอนไดออกไซด์ที่เกิดจากยานพาหนะที่ใช้ในการท่องเที่ยว โดยการเปรียบเทียบกับตารางปริมาณการปลดปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์ต่อปริมาณน้ำมันเชื้อเพลิง ผลการวิจัยพบว่า มีจำนวนยานพาหนะทั้งหมด 6,689 คัน เป็นรถตู้ ร้อยละ 33.95 รองลงมา คือ รถเก๋ง รถกระบะ และรถอเนกประสงค์ คิดเป็นร้อยละ 30.27, 22.55 และร้อยละ 13.23 ตามลำดับ เส้นทางในการเดินทางท่องเที่ยวส่วนใหญ่ คือ นักท่องเที่ยวขึ้นไปถึงยอดดอยอินททนท์ จำนวน 6,141 คัน คิดเป็นร้อยละ 91.81 ปริมาณคาร์บอนไดออกไซด์จากยานพาหนะของนักท่องเที่ยวไม่พักค้าง พบว่า รถตู้มีการปล่อยคาร์บอนไดออกไซด์เฉลี่ยต่อคันออกมามากที่สุด และยานพาหนะที่มีการปล่อยคาร์บอนไดออกไซด์เฉลี่ยต่อคันออกมาน้อยที่สุด คือ รถเก๋ง และยานพาหนะทั้งหมดของนักท่องเที่ยวไม่พักค้างในอุทยานแห่งชาติดอยอินทนนท์ มีการปล่อยคาร์บอนไดออกไซด์เฉลี่ย เท่ากับ 4,423.93 กิโลกรัมคาร์บอนไดออกไซด์ต่อวัน และหากนักท่องเที่ยวทั้งหมดใช้รถบริการขนส่งนักท่องเที่ยว คือ 1) รถตู้รับจ้างดอยอินทนนท์ 2) รถตู้รับจ้างดอยอินทนนท์ร้อยละ 50 และรถกระบะรับจ้างดอยอินทนนท์ร้อยละ 50 และ 3) รถกระบะรับจ้างดอยอินทนนท์ จะมีปริมาณคาร์บอนไดออกไซด์ที่เกิดจากรถบริการขนส่งนักท่องเที่ยวเฉลี่ยต่อวัน เท่ากับ 2,407.34 กิโลกรัมคาร์บอนไดออกไซด์, 2,440.71 กิโลกรัมคาร์บอนไดออกไซด์ และ 2,474.08 กิโลกรัมคาร์บอนไดออกไซด์ ตามลำดับ ทำการเปรียบเทียบ พบว่า การที่นักท่องเที่ยวไม่พักค้างทั้งหมดหันมาใช้รถบริการขนส่งนักท่องเที่ยวในการเดินทางท่องเที่ยวนั้น ส่งผลให้ปริมาณคาร์บอนไดออกไซด์ที่เกิดจากยานพาหนะที่ใช้ในการท่องเที่ยวในอุทยานแห่งชาติดอยอินทนนท์นั้นลดลง คิดเป็นร้อยละ 45.58, 44.83 และ ร้อยละ 44.08 ตามลำดับ

คำสำคัญ :  ก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์จากยานพาหนะที่ใช้ในการท่องเที่ยว,  อุทยานแห่งชาติดอยอินทนนท์

Download Full Version (735 kb)