Marketing of Wood Plastic Composite Products in Thailand

Objectives of this study were to determine the production, marketing and five competition forces analysis of Wood Plastic Composite (WPC) products in Thailand. The designed questionnaire was used as a tool for data correction. Statistical methods used for the data analysis are frequency, percent, mean, minimum and maximum.

Results of the study revealed for that in 2009 there were only five active WPC entrepreneurs. The majority of raw materials using for WPC production were saw dust and thermoplastic. The production was approximately around 4,983 CBM, and the trend of production has been yearly increased. The obvious obstacles to the production would be relevant to plastic price, price and quality of saw dust, lack of workers, and aging machine. WPC Products can be divided into three groups; solid, hollow, and C-shape with clipped lock. The length varied between 2.5-6.0 meters, the thickness and width will be varied from 0.8-5.0 and 1.3-30.0 centimeters, respectively. 92% of products were distributed to domestic market. The structure of market was oligopoly. The obstructions to new entrants were mostly caused from being new-entry products, benefit in price from import shipment, and unqualified to industrial standard. Based on the analysis of 5 force competitions, that close competitors have been competing in production design to meet optimizing product. The new entrants might be required the high budget for investment in running this business. The vinyl, wood cement board and sawn wood are able to replace for WPC product. Due to the economical recession, and however, to enhance the sales volume, buyer presently becomes the main role in bargaining in this business, even for the raw-material sellers, they take this advantage to bargaining as the raw plastic plays an important role in line of production in many business sectors. Furthermore, saw-dust is also being increasingly required for the production.

Keywords: marketing, wood plastic composite

Download Full Version (231 kb)

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการผลิต การตลาด และพลังกดดันการแข่งขันทั้ง 5 ประการของผลิตภัณฑ์ไม้ประกอบพลาสติกในประเทศไทย โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ประกอบการ แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าสูงสุด และค่าต่ำสุด

ผลการศึกษาพบว่า ในปี พ.ศ. 2552 มีผู้ประกอบการ 5 ราย วัตถุดิบหลักในการผลิต ได้แก่ ขี้เลื่อยไม้และพลาสติก ปริมาณการผลิต 4,983 ลูกบาศก์เมตร และมีแนวโน้มการผลิตเพิ่มขึ้นทุกปี พบปัญหาการผลิต ได้แก่ ราคาพลาสติก ราคาและคุณภาพขี้เลื่อย การขาดแรงงาน เครื่องจักรมีสภาพเก่า ผลิตภัณฑ์จำแนกได้ 3 ลักษณะ ได้แก่ ชนิดเนื้อตัน ชนิดเนื้อกลวง และชนิดรูปตัว C โดยใช้คลิปล๊อก มีความหนาและกว้างตั้งแต่ 0.8 – 5.0 และ 1.3 – 30 เซนติเมตร ตามลำดับ มีความยาว 2.5 – 6.0 เมตร มีการจำหน่ายภายในประเทศร้อยละ 92 โครงสร้างตลาดเป็นแบบผู้ขายน้อยราย ปัญหาการตลาด ได้แก่ การเป็นผลิตภัณฑ์ใหม่ในตลาด การนำเข้าที่มีราคาถูกกว่า การไม่ได้มาตรฐานผลิตภัณฑ์อุตสาหกรรม การวิเคราะห์พลังกดดันการแข่งขันทั้ง 5 พบว่า คู่แข่งมีการแข่งขันในการออกแบบผลิตภัณฑ์ และการผลิตเพื่อให้เกิดการประหยัดต่อขนาด ผู้ประกอบการรายใหม่ต้องใช้เงินลงทุนสูงในการตั้งโรงงาน ซื้อเครื่องจักร และจ้างบุคลากรที่มีความสามารถ สินค้าทดแทน ได้แก่ ไวนิล แผ่นไม้อัดซีเมนต์ และไม้แปรรูป ผู้ซื้อมีอำนาจต่อรองสูงเนื่องจากสภาวะเศรษฐกิจชะลอตัว ผู้จำหน่ายปัจจัยการผลิตมีอำนาจต่อรองเนื่องจากพลาสติกถูกใช้ในหลายอุตสาหกรรมขี้เลื่อยมีความต้องการบริโภคเพิ่มขึ้น

คำสำคัญ: การตลาด , ไม้ประกอบพลาสติก

Download Full Version (231 kb)